peru-2017.reismee.nl

En na Iquitos.

Vanuit Iquitos (met fikse vertraging) terug naar Lima en vandaar uit weer nieuwe plannen uitgezet.

We besloten om eerst de noordelijke Siërra in het hoogland van de Andes op te gaan zoeken, daarna de wat meer luxe kustplaatsen.

Maar goed, eerst de Andes. Met het vliegtuig naar Cajamarca en met de gebruikelijke Peruaanse vertraging, in de avond gearriveerd. Het was er knap fris, nergens verwarming, de hotelkamer leek wel een koelkast, dus met extra dekens van lamawol warm gehouden. De stad niet veel bijzonders, buiten de stad de graftombes van Otuzco en het stenen woud van Cumbemayo bezocht.

Na cajamarca door naar Chachapoyas. Een rit van ruim 12 uur door de Andes, hoogtes van bijna 4 km langs duizelingwekkende afgronden. En dat op een weggetje van net meer dan busbreedte en zonder vangrail. Ondanks dat de natuur prachtig was soms best even slikken vooral toen het ook nog begon te spoelen van de regen.

Maar goed, uiteindelijk met knap weer aangekomen in Chachapoyas, een leuk stadje op bijna 3 km hoogte in een schitterende omgeving.

Daags erna met de kabelbaan naar het fort van Kuelap op 3900 meter hoogte. Het fort dateert van 400 na Chr. En werd eeuwenlang bevolkt door de Chachapoyas, voorlopers van de inka'.

Allen al de rit met de kabelbaan was schitterend, het fort de kers op de taart.

De volgende dag een trekking naar de schitterende waterval van Gocta., met 771 meter de op 2 na hoogste wereldwijd. Een trekking van 3.5 uur heen en 2.5 uur terug, dit over smalle modderpaadjes, luchtvochtigheid van 100 % een temperatuur rond 25 gr. Oh, en ik vergat nog te zeggen dat onze lieve heer Peru verticaal heeft aangelegd, kortom, constant klimmen en dalen en als klap op de vuurpijl begon het ook nog te gieten. De kleding heeft twee dagen nodig gehad om te drogen. Maar de natuur is overweldigend en dat maakt veel goed.

Na Chachapoyas, met een vertraging van 12 uur, omdat er een stuk berg op de weg lag, uiteindelijk met de bus naar de kust, Chyclayo was het doel. Dat dit niet eenvoudig was bleek al snel. Meer aardverschuivingen zorgden ervoor dat we halverwege 6.5 uur stil stonden of voortkropen gedurende 1 km. Kwamen pas om 3 uur snachts In ons hotel aan.

Na een korte nachtrust er toch op tijd uit, musea en een archeologische vindplaats van het volk van Sipan en de tombes van de heer van Sipan stonden op de verlanglijst. Deze opgravingen hebben hier de impact gehad die gelijk stond aan de vondsten van de farao's in Egypte.

Ook hier pyramides, grafkelders en een enorme hoeveelheid kunstschatten. Helaas mochten we van de originelen geen foto's maken.

Afgelopen nacht met de slaapbus ( nou ja, slapen) van Chyclayo naar Mancora. Een badplaats. Gewoon even strand, zwembad, biertje erbij, enzovoorts.

Tot laterrrrrrrrr.

Suzanne

Wat fijn om weer een update te lezen. We begonnen hier al te denken dat jullie ergens waren gestrand ;-)
Door die laatste zin begint het haast ook een beetje op ontspanning te lijken? Geniet er maar lekker van!
Groetjes!

Marleen

Wat een temperatuurverschillen, lijkt Nederland wel!!
Mooi om jullie verhalen te lezen (lichtelijk jaloers)
Ik houd je stoel nog 2 weken warm!
Groetjes Marleen